Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




tisdag 12 april 2011

Sockerberoende

Nu ikväll gör sig det jobbiga sockerberoendet sig gällande återigen. Magen suger och skriker efter någonting gott! Godis, choklad, chips, bakelse, glass, paj.....sockerkakssmet. Ja, vad som helst som inte är regelrätt, nyttig mat! Och när väl ett frö är sått är det så svårt att bli av med det. En liten röd gubbe sitter på min högra axel och smaskar gott medan han ger mig tillåtelse att äta precis vad godsak jag vill. På min andra axel sitter dock den där jobbiga, allsvetande gubben: "tänk på tänderna", "du är vad du äter", "vill du ha hjärt och kärlssjukdomar eller högt kolesterolvärde?". Den där typen som ständigt ger en dåligt samvete. Just idag lyssnar jag dessbättre inte till den röda - inte för att jag på något sätt har styrkan att stå emot honom, utan just på grund av att det regnar ute och det jobbiga i att ta sig till Ica för att införskaffa sig något gott övervägde.

Dock vet jag vis av erfarenhet att samma dielmma kommer att dyka upp imorgon....och i övermorgon....och dagen efter det. Men jag vet också att om jag håller ut tillräckigt länge så kommer den röda gubben att tröttna på sina övertalande och mycket lockande försök att få mig till synd, och sakta men säkert skrumpna bort. Det jag fortfarande inte tar till mig ordentligt är dock hur lite som behövs för att den röda gubben ska vakna till liv igen och återigen förpesta tillvaron.....en ynka lakritsfisk och karusellen är igång!

(Efter ett påpekande under gårdagkvällen från min bättre hälft, vill jag rätta föregående blogginlägg från följande stavfel: jouice stavas JUICE. Tack du snälla Anders som korrekturläser min blogg.)
(Jag vill också passa på att förvarna er om att inget blogginlägg kommer skrivas i morgon eftersom jag, onsdagen till ära, är på minifest i grannbyn).

2 kommentarer:

  1. Oj, har du både en röd och en grön gubbe?! Jag har bara sett två gröna på mina axlar...

    SvaraRadera
  2. Testa frysta hallon! Det är hur bra som helst när sötsuget sätter till =) Men de ska fortfarande vara frysta när du äter dem, inte tinade. Då är de bara sladdriga :P

    SvaraRadera