Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




måndag 2 maj 2011

En älg mitt på vägen

Som vanligt i morse 06.58 steg jag och hundarna ut genom ytterdörren för att ta vår morgonpromenad runt tennisplanerna. Beräknad hemkomst är i vanlig ordning klockan 7.12. En helt vanlig måndagmorgon helt enkelt.

Men så plötsligt travar en stor älg över vägen ungefär fem meter ifrån hundarna och mig. Rakt över asfaltsvägen mitt bland husen. Om mina ögon vart stora var det ingenting om hur ögonen blev på Diva - stackarn visste inte vad hon skulle tro! Det tog några sekunder extra innan hon reagerade. Och hon reagerade precis som förväntat - som en jakthund. Ayla var såklart tvungen att haka på, även om hon inte riktigt visste vad hon skulle göra. De människor som bevittnade händelsen såg alltså en älg trava förbi och strax därefter kom två dragiga hundar med sin matte på släptåg. Tur jag är stark så jag snabbt kunde reda upp situationen utan värre pinsamheter.

Detta är andra gången jag varit så nära en vild älg. Första gången kunde dock ha slutat illa, då jag var lite för ivrig med min kamera i jakt på fina fotobevis. .... Älgen blev den gången less mig som kommit liiiiite för nära och vände för att travande komma emot mig. Snabbare än så har jag nog aldrig sprungit! Och rädd var jag också!

Detta var förmodligen månadens händelse här i Kungshamn, då det inte är alltför vanligt att se älg här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar