Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




lördag 21 maj 2011

Cheesecake!

Så har jag i över en veckas tid längtat oerhört efter en cheesecake. Av någon konstig anledning har jag en förkärlek för denna efterrätt men det är alltför sällan jag får äta en. Att äta cheesecake på café eller restaurang har jag dock gett upp, jag tycker helt enkelt inte att de är tillräckligt goda och blir alltid besviken. I verkligheten är det, om jag tänker efter, bara en cheesecake som jag äter.....den som mamma brukar göra! Med citronsmak och passionsfrukt ovanpå!

Eftersom jag numera inte bor så nära mamma kan jag inte ringa och be att få komma över på fika. Jag har därför fått ta saken i egna händer. Tidigt i morse plockade jag därför fram receptet och började baka. Baka är jag rätt duktig på men att hantera gelantin brukar alltid gå dåligt....och att baka cheesecake innebär en hantering av gelantin. När det kritiska momentet var inne tog jag därför stöd av mamma i telefonen....och kan ni gissa?! Jag lyckades! Jag har fått mig en alldeles perfekt kaka! Som jag längtar tills jag får äta av den....

(Fast....jag har redan tjuvsmakat.... När passionsfruktglasyren skulle hällas över samlades den bara i kanterna på kakan och jag upptäckte att jag format cheescaken så att den är mycket högre i mitten än efter kanterna. Ooooops! Det går ju inte! Glasyren ska ju vara jämn över hela kakan. Så jag var helt enkelt tvungen at ta en sked och helt enkelt "fixa" till och jämna ut lite grann mitt på kakan. Och istället för att slänga så provsmakade jag alltså.....)

1 kommentar: