Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




söndag 15 maj 2011

Äckligt värre

Eftersom Ayla har varit sjuk har jag inte tordas bada henne med schampo förrän denna helg, 4 veckor efter operation. Rekommendationerna från veterinären i Umeå är att hon på grund av sin hudåkomma, ska badas med specialschampo ungefär var tredje vecka - för att hålla mjället i schack och undvika klåda. Vilket har översatts till en gång i månaden för mig, annars överlever inte jag! Som sagt har det nu gått närmare två månader sedan senaste badet och mycket har hunnit hända därimellan: löp, bada i havet, operation. Med andra ord har Ayla varit mycket smutsig, hon har till och med överskridit gränsen mot äcklig.

Så igår åkte schampot fram och hon skrubbades noggrant från topp till tå. Vilket hon tyckte var skönt - det har nog kliat lite i pälsen på sistonde. Under tiden jag skrubbade upptäckte jag till min fasa att det från Ayla lossnade hundratals svarta mjällflagor (svarta på grund av smuts....) redan i duschen! Så illa har det aldrig varit förut. Insåg snabbt att hela badrummet skulle behöva en skrubb, inklusive jag själv.

Hårtorken åkte därefter fram för att torka en ganska så lycklig Ayla - att torkas är någonting av hennes favoritompyssling. Insåg då att hela (jag skojar inte!) hennes päls var full av dessa svarta mjällflagor. Hur mycket som helst! Borsten blev därför nästa steg och jag lovar er att så mycket har jag aldrig rivit och slitit med furminatorn någon gång förut. Resultatet ser ni här nedan. Päls blandat med mjäll. Urk.

Idag insåg jag att ytterligare en borstning var nödvändig och jag har, ungefär som man går i genom ett barns huvud vid ett lusutbrott, gått igenom hela Aylas päls på liknande sätt. Tidsödande men effektivt. En minst lika stor tuss mjäll hamnade på golvet idag igen.

Diva som haft problem med pälsfällningen kom igång ordentligt i går efter hennes bad. Jag har idag panikborstat även henne för att slippa ha all päls i soffan och inomhus. Hon är nu några kilon lättare och ser smalare ut. Men mig lurar hon inte, jag vet att det döljer sig minst några kilon päls till på henne....som ska bort! En helt ny Diva hade kunnat bildas av all päls.....

2 kommentarer:

  1. Usch då! Men nu är det gjort =) Skönt för både dig och Ayla. Säkert skönt för Diva också att slippa överflödig päls nu innan värmen kommer för att stanna! =)

    SvaraRadera
  2. haha usch, det är som Elfa hon tappar hur mycket päls som helst, men nu vet jag att snart kommer hennes pälsfällning att stanna upp ett tag och sedan börja igen så att hon tappar det lagom till midsommar ;) längtar tills det är över...

    SvaraRadera