Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




måndag 12 mars 2012

Hur en människa fungerar

Idag har jag fått lära mig någonting väldigt intressant - hur en människa fungerar! På ett seminarium i Göteborg dessutom med en föreläsare som verkligen kunde sin retorik. Tänka sig att jag kunde sitta still och lyssan i tre timmar, jag som brukar ha så svårt att ta in all information och bli trött. Det blev ett gott betyg för den rolige föreläsaren.

Vad har jag då lärt mig? Tja, att vi människor styrs av ett inbyggt ja och ett inbyggt nej där vi omedvetet väljer våra arbetsuppgifter utifrån dessa små röster inom oss. Behöver jag nämna att vi dras mot vår jaröst - det positiva allstå? Och därför sorterar bort jobbiga nej-göromål? Dessutom finns i vår hjärna en primitiv del som styrs av instinkter, rädslor, drifter, mm samt en intelligent del som styrs av vad vi bestämmer oss för att göra. När dessa två hamnar i konflikt vinner alltid den primitiva delen. Till exempel: vår intelligenta del säger åt oss att vi måste träna på gymmet idag. När det drar ihop sig börjar den primitiva delen meddela att "fy fan vad jobbigt  - du blir svettig, ansträngd, får blodsmak i munnen och kan DÖÖÖÖ". Hur tror ni att det då går med träningen? Japp, ni hade rätt: Inställd. Jag börjar känna igen mig själv i alla dessa beskrivningar.....

Mer då? Jo, förändringar ska man vara försiktig med tills man med säkerhet vet att förändringen medför någonting gott. Det är ett inbyggt säkerhetssystem i vår kropp som reagerar så. Skönt att det finns en vetenskaplig bakgrund till min ovilja mot stora förändringar....

Ja ni, en massa har jag lärt mig idag. Mest av allt har jag kanske insett att jag faktiskt inte behöver uppsöka en psykolog för alla mina konstiga beteenden - det verkar ju vara inbyggda beteenden som alla människor har mer eller mindre. Skönt. Då är jag inte så konstig ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar