Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




måndag 17 oktober 2011

Men jag äter ju grönsaker!

Idag hittade jag en rolig sida på Livsmedelsverkets hemsida. En sida där man kan kolla sina matvanor! Det fanns två tester, ett enkelt minitest där man svarar på några frågor och därefter får ett resultat samt ett större test där man kan ladda upp sina måltider under en vecka och därefter få en bedömning.

Såklart började jag med det lilla testet och fick några frågor att besvara. Allteftersom jag besvarade frågorna växte mitt självförtroende. Lite kunskaper om kostcirkeln har man ju och jag har sedan jag började jobba ätit mycket bättre än förr om åren. Så svaren blev riktigt bra kan jag tycka. Eller kanske inte alla; såklart var de tvungen att fråga om godis, kakor och sådant där man veeeeet inte är nyttigt. Så några minus hade jag listat ut att resultatet skulle visa. En snabb överslagsräkning i huvudet visade dock att resultatet torde bli rätt så okej.

Så kom dommen. Och jag fattade ingenting. Vad nu? 4 poäng av 12 möjliga? Vilket placerade mig i den sämsta gruppen där man fint hade uttryckt att "du bör förbättra dina matvanor" vilket jag utan svårigheter listat ut betyder: du äter kass mat. Jag förstår ingenting? Jag äter ju grönsaker varje dag och minst två frukter!! Det borde väl betyda någonting?

Lite kantstött till självförtroendet har jag nu påbörjat det större matvanetestet där jag tänkt deklarera mina matvanor under en vecka. Jag hoppas få ett mer rättvist resultat efter det då jag tror att minitestet inte riktigt fick med alla viktiga fakta...........

2 kommentarer:

  1. Äsch! De ljuger... Jag fick bara en 3a! Något fuffens är det minsann...

    SvaraRadera
  2. nenenennenennenenene. Jag fick 7 poäng, sucker! /Maria

    SvaraRadera