Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




fredag 21 oktober 2011

Äckligt värre

Egyptenresan bokades för flera månader sedan. Därefter har Anders ett flertal gånger frågat mig om vilka vaccinationer som kan komma att behövas. Nejdå, har jag svarat, 1 vecka i Egypten - inga vaccinationer behövs för en så kort resa!

Så tiden har gått och nu är det mindre än en månad kvar till avgång. Så plötsligt fick jag höra av en kompis att man visst ska ta hepatitvaccin samt dukoral mot magproblem och kolera inför resan. Som tur är har ju jag hepatitvaccinationen. Men INTE Anders! Oops! Så lite brått blev det och han fick akut komma till vårdcentralen för att ta en spruta. Dessvärre hinner han inte ta spruta 2 innan resan utan får klara sig ändå.....Förlåt! Känner mig skyldig.....

Det andra vaccinet - dukoral - är ett drickvaccin som vi fick hem i två doser. Sedan min resa till Guatemala minns jag dock att detta, utan att överdriva, var bland det äckligaste jag någonsin druckit. Jag har därför under eftermiddagen byggt upp en fruktan inför att dricka den hemska lösningen.....Så blev det då dax. Förberedelser klara och lösningen blandad och klar. Anders svepte sin dryck och tyckte det var godis! Jag har suttit i en kvart och sörplat i mig 1,5 dl äcklig dryck med en klädnypa för näsan för att slippa lukt och smak. Bismaken kommer man dock inte ifrån och några kväljningar har jag kvävt. Men nu är det gjort, och jag sitter i stället här och rapar  - eftersom det var bikarbonat i lösningen!

En dos till ska jag dock pina i mig en vecka innan avgång....undrar vad som händer om man "glömmer" det?

1 kommentar: