Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




måndag 10 januari 2011

Vad gör man på sin allra första jobbdag?

Den frågan har jag inte haft något bra svar på tidigare och dessutom har den gett upphov till en del mardrömmar den senaste månaden. För vad gör man när man kommer till jobbet första dagen? Nu känner jag mig lugn och kan berätta svaret för alla ni som funderar på samma fråga. Man går till jobbet med en stor minneskapacitet efter att ha rensat ut "gammalt skrot" ur systemet, och börjar därefter fylla det lilla utrymmet som finns där med ny information. Efter en halvtimme runt nya arbetskamrater, nya våningsplan, korridorer, arbetsrum och praktisk information är utrymmet proppfullt och man önskar att hjärnans kapacitet vore liiiiiite större. Efter denna första halvtimme fortsätter resten av förmiddagen i samma takt och kring lunchtid börjar informationen landa och 1000 frågor dyker istället upp som man bannar sig själv att man inte ställde när ämnet var aktuellt tidigare under dagen. En välbehövlig lunch följer och under eftermiddagen hänger man med rätt så bra, det känns faktiskt som att  man har lärt sig en del under sin utbildning! Värmepumpar, oljecisterner, avlopp, vattenprovtagning, B- anläggningar, livsmedelsföretag - ja allt som blivit placerad i ett fack längst bak i hjärnan bland inaktiva kunskaper blir plötsligt klarare igen och självförtroendet ökar sakta men säkert. Efter den första arbetsdagen kan jag lova att allting känns så roligt, nu har jag hamnat rätt!

Så, vad händer resten av kvällen nu? Tja, ni kanske redan har listat ut att sängläge är det bästa alternativet. Kanske se om det finns någonting spännande på TV? Eller ännu bättre, läsa in mig på lite papper inför imorgon!

1 kommentar: