Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




fredag 28 januari 2011

En något snevriden värld

Jag har i många år känt att mitt gymnasieval att läsa till djurvårdare har påverkat min allmänbildning och samhällssyn på ett annorlunda sätt. Och har gett mig en något snevriden bild och kunskapsbas om samhället vi lever i. Min värld har i mångt och mycket kretsat kring djur och natur varvid frågor om politik, musik, mode, samhälle och världsnyheter har hamnat lägre ned på min "viktigt-att-kunna- lista". Gymnasietiden bestod av frågor alltifrån hur länge ett marsvin kan leva till vad djurparker fyller för syfte, och man kan därför lätt förstå hur jag under denna livsperiod blev helt uppslukad av djurens värld - på bekostnad av människans värld. Detta är ingenting jag har lidit av förrän jag började på universitetet. Det var då jag för första gången vaknade ur min lilla bubbla och insåg vikten av att intressera sig för samhällsfrågor, nyheterna, politik osv. Inte viktigt ur ett studieperspektiv, utan viktigt för det sociala livet! Att lära känna nya människor och umgås med vänner och bekanta förutsätter att man aktivt deltar i olika samtalsämnen och diskussioner. Och det var under universitetstiden jag upptäckte hur lite jag visste om omvärlden och hur dåligt jag hängde med i pratstunder där djur och natur inte var huvudämnet. Bättring!

I min enfald trodde jag att min tid på universitetet hade utvecklat mina färdigheter inom de flesta frågor som inte rörde djur (vi kan bortse från teknik och politik - fortfarande obegripligt). Men ack så jag bedrog mig. Kunskapsluckorna är fortfarande stora och jag kan idag mest nicka och le under våra fikapauser och lunchraster, kanske slänga in någon rolig kommentar här och där för att bidra med någonting i alla fall! När riktiga baskunskaper saknas blir det dessutom nästintill pinsamt - exempelvis har vi bekymret med väderstrecken. Jag har aldrig lärt mig ordentligt norr, söder, öst och väst. Varför måste det då pratas så mycket om detta? Jag hänger ju inte med!

Men så idag under vår lunchrast fick jag packa upp en liten, liten del av min stora kunskapsbas och äntligen känna mig ärligt deltagande i ett samtalsämne! Det började med en arbetskollegas äggröra, vilket vandrade vidare till hönor och hönsfarmar och som slutligen blev ett helt diskussionsforum för mig! Det pratades om vargar, snöleoparder, hundar och katter. Historier om gamla praktikplatser, märkliga upplevelser, kanibaliska hönor, bråkiga katter och stora hundar hoppade i ett rasande tempo ut från min mun. En mycket upprymd Lina lämnade nynnandes lunchsalen....

....för att under promenaden hemåt senare på eftermiddagen återigen reflektera över hur snevriden min värld har blivit tack vare ett enkelt gymnasieval. Men håll med om att det är något högre imponeringsgrad i att veta att en svart panter inte är en egen djurart utan är beteckningen på en helsvart leopard eller jaguar, än att veta vad kungens besök i Kina innebar för Sverige.....?! (Och NEJ - jag vet inte om kungen alls har varit i Kina, men ni förstår min poäng?!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar