Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




söndag 17 juni 2012

Obs! Äckliga bilder

En invasion har skett. Radvis med bruna och svarta förhatliga MÖRDARSNIGLAR har vårt trädgårdsland i sikte och väller in med full kraft från alla håll och kanter. Efter en "trevlig" tur längst gården i duggregnet har vi fått i hop hundratals sniglar och vi inser att radikala insatser måste in.

Så vi har läst på och tagit del av massor med tips. Det tips som förefall enklast och "roligast" (om man nu kan skratta åt eländet) är fångstfällor i form av nedgrävda skålar med lättöl som vittjas och fylls på med ny öl dagligen. De ska visst gilla öl!

Vad mer för tips? Jo, för varje snigel som plockas förhindras 100 nya sniglar att komma till värden. Värt att tänka på där man går med saxen i högst hugg och börjar tröttna på den äckliga och lätt enformiga arbetssysslan.... Ett riktigt redskap för att plocka och dräpa dessa otyg ska självklart införskaffas men i stundens hetta fick en vanlig sax och lite vanligt trädgårdsredskap duga.

Vi som precis "vant" oss vid att hantera fästinginvasionen som är här nere. Så kommer detta. Vi längtar nu norrut igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar