Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




måndag 18 juni 2012

Bort med skadedjuren

Idag har mamma och jag storhandlat, inte bara veckans mat utan massor av prylar: lite inredningsdetaljer som vi självklart var i största behov av för att få huset att fungera......, ett prydnadsträd till bakongen (dock saknas en kruka så den är inte planterad ännu), lite vattenpistoler så vi kan böra vattna gården (behövs inte för det regnar just nu), samt skadedjursmedel - både mot rådjur och de läskiga sniglarna.

Mot sniglarna har vi grävt ned "ölfällor" och massvis med sniglar har redan drunknat i ölen - lysande! Vi har dessutom rensat för hand och avlivat med en sax, skitäckligt men vad göra? Grannen hade tydligen ett medel han sprayade på dem så att det enda som blev kvar var en blöt fläck, men det kändes lika äckligt det. Tillsist har vi ringat in hela gården med små (svindyra) blåa korn. Dessa ska  vara omtyckta av sniglarna som när de får i sig dessa går "hem" till skogen eller någon annan lugn plats och dör. Dit lockar de till sig sina kompisar, eftersom de är kannibaler, som också dör. Kornen verkar fungera, för flera sniglar har redan börjat mumsa i sig dem!

Åt rådjuren har vi köpt små vimplar som luktar blod och någonting mer som vi hängt upp i träden. Om de nu skrämmer bort dem återstår att se, vi vet iallafall att de lockar till sig hundar och att Ayla är överförtjust i dem - trots att de är indränkta i chilipeppar. Tabasco nästa för att hålla gulis på avstånd.

Förkylningen då? Tja, den som jobbar blir frisk. Med två hårda arbetsdagar under helgen förkylningen till trots var förkylningen bättre i morse och mina febersymptom borta. Idag har jag därför kunnat jobba ännu hårdare - och har bara lite nästäppa kvar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar