Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




tisdag 24 januari 2012

Strul var bara förnamnet

Förra gången vi flyttade fick vi vänta i över två veckor på att få Internet till lägenheten, eftersom de tidigare hyresgästerna inte flyttat sitt abonnemang och därför låg och blockerade linjen samt eftersom det tydligen skulle ta 8 dagar att fixa vårt abonnemang till adressen. Med den informationen i bakhuvudet har vi således varit ute i tid denna gång. Trodde vi.

Ca tre veckor innan beräknad flytt ringde jag Telia för första gången för att göra flyttändringen av vårt abonnemang samt skaffa TV. Fick då veta att TV kunde vi inte beställa förrän vi ordnat flytten av Internet och telefonen till den nya adressen. Nåväl, vi fixar väl flytten då! Får då reda på att vi inte kunde göra denna flyttändring av abonnemanget förrän de tidigare ägarna flyttat sitt abonnemang. Inga förvånande nyheter, så var det ju förra gången också. Ingen anledning till oro eller irritation.

Så vi ringer de tidigare husägarna och får bekräftat att de har flyttat sitt abonnemang. Ringer Telia igen (50:e personen i kö.....) för att få beskedet att det fortfarande inte går att flytta vårt abonnemang för linjen är upptagen. Kan vi kanske kolla från vilket datum de nuvarande ägarna flyttat sitt då kanske? Nä, det gick inte. Kan vi sätta upp ett överflyttningsdatum då? Nej, det blir krångligare. Happ.....Jag vägrar ringa Telia igen, hur trevliga de än var i telefonen.

Anders rycker in. Ringer ägarna och får veta att de flyttat abonnemanget från den 25, så allt ska vara grönt. Han ringer därefter till Telia för att flytta vårt abonnemang. Funkar det? Nej. Någonting strular med de andras abonnemang. Kan vi fixa det nu via telefonen? Nej, ägarna måste själva ringa in och lösa det. Happ. Anders ringer således ägarna som i sin tur ringer Telia. Fixat. Telia hade tydligen inte gjort överflyttningarna utan bara NOTERAT den i sina anteckningar. .....

Tillsist kan alltså vi äntligen flytta över vårt abonnemang. Men överflyttningen tar 8 dagar...... Suck, den 2 februari har vi alltså Internet i huset och TV antar jag vi får efter detta datum? Tröttsamt! Vad är det vi inte begriper? Ska det vara såhär krångligt jämt? Någonstans gör vi ju tydligen fel. Men positivt är att vi slipper vänta i två veckor på Internet, denna gång har vi kortat tiden till mindre än en vecka! Framsteg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar