Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




onsdag 11 januari 2012

Inte konstigt det blir fel!

Jag har lovat mamma att använda lite nya recept när jag lagar mina middagar här hemma. Till min hjälp har jag dessutom fått en prenumeration på en mattidning. Några middagar har jag anamat ifrån denna och denna vecka var det dags igen: fisk och räkgryta. Mums, den såg riktigt god ut på bilden och alla ingredienser fanns hemma. Lätt som en plätt med andra ord!

Jag hackar upp grönsaker, skalar räkor, hackar fisk.... (allt detta efter en lång 9 och halv timmes arbetsdag) och gör allt enligt receptet. När grytan väl är kvar blir jag lite besviken - det är ju ingen gryta, utan en soppa! Men det är ju smaken som betyder någonting och som tur var var den riktigt god! Dock lite för lite räkor i den (inte för att jag är snål utan för att jag var lat att skala räkor - det är ju ändå bara onsdag och sådana kraftansträngningar vill man inte göra en vardag).

När jag sedan diskat undan och ska stoppa in receptet i receptboken tittar jag lite avundsjukt på den fina bilden på fisk och räkgrytan. Min såg ut som en vattnig vanlig soppa medan denna var full i mat och såg "grytig" ut. Då upptäcker jag till min förvåning att det i bilden med grytan finns svamp. Svamp? Skulle man ha svamp i den? Hade jag verkligen missat det? Efter att ha lusläst receptet igen ser jag att jag följt det till punkt och pricka och där stod ingenting om svamp. Hur sedan svampen kan ha hamnat i samma gryta på bilden bredvid receptet är lite mystiskt och jag känner mig aningen lurad. Ja jösses, inte konstigt den egna tillagade rätten alltid ser tråkigare ut än på bild om de fuskar!

Gott var det ialla fall, om jag inte nämnt det?

1 kommentar: