Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




söndag 26 februari 2012

Hur kan moussen bli så ljus?

Eftersom jag har glömt mitt och Malins vinnande koncept på chokladmousse var jag tvungen att slå upp ett nytt recept på datorn. Och hittade ett som såg likadant ut, i princip. Grädde, äggula och mörk blockchoklad. Smält, blanda och vispa ihop. Klart. Precis som jag brukar göra!

Det stod i receptet att det skulle vara mörk blockchoklad, men jag minns att jag brukade ha ljus blockchoklad istället- godare. Så jag bytte således den mörka chokladen mot den ljusa. Och följde därefter receptet till punkt och pricka.

Döm av min förvåning när den färdiga moussen inte såg ut som den brukade, denna var mycket ljusare än normalt. Kläckte ur mig en fin kommentar till Anders: Vad konstigt, moussen blev så ljus fast jag följt receptet till punkt och pricka förutom att jag bytte den mörka chokladen mot en ljus! Blicken jag fick talade sitt tydliga språk - är du helt bakom flötet eller? Okej, okej.....jag fattar varför den blev ljus.....skulle använt lite mer choklad eller använt den mörka.....som receptet sa.

Kommer att äta upp den ändå, fyra små skålar står i kylen och väntar till klockan 20.00 och kontoret. Nåde TV:n om den inte funkar då........

( I morgon bitti kommer mina hörlurar sitta fasthäftade i öronen. Laddad )

1 kommentar:

  1. åhh vad irrriterande att receptet är borta, men räddaren i nöden som jag är så ska jag skaffa receptet igen :) snart har du det rätta receptet igen :)

    SvaraRadera