Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




tisdag 9 augusti 2011

ICA vs COOP

Idag tänkte jag ge er lite allmäna tips och råd att tänka på när ni är ute och handlar. Coop och Ica har nämligens olika knep att få kunden att välja "fel" varor när man är ute och shoppar och tjänar på så sätt lite extra pengar.

Vi börjar med ICA. Annonser om nedsatt pris på olika varor får man i reklambladen. Man åker därför till affären för att ta del av de fantastiska priserna. Ovan varje vara finns det uppmärkt pris, och för reavarorna är priset skrivet med extra stora bokstäver, för att locka till sig kunder. Nåväl, om den rabatterade varan exempelvis är kycklingfileér finns en stor fin skylt med ett angenämt pris på ovan en frysbox med filéer i blå påse. Luras då inte att tro att priset gäller dessa blå påsar med kyckling utan titta istället till vänster eller höger. Där ligger nämligens en röd påse kycklingfiléer, vilket priset är avsett för. Det gäller att läsa noggrant och flera gånger för att lyckas rätt! Om du tar fel är det inte lönt att argumentera i kassan: de hävdar bara att du tog fel påse och beklagar att du varit ouppmärksam. Pinsamt. Och som gjort för irritation.

Så över till COOP. Coop lyckas lura sina kunder på ett helt annat sätt. Billiga fina priser utannonseras och stämmer faktiskt med verkligeten! Vad som är än mer otroligt är att det faktiskt är varan som befinner sig under skylten som priset gäller! Otroligt! Man blir glad när man handlar......men glädjen utbyts snabbt till irritation och vrede när man efter att ha betalat allt och läser kvittot i bilen inser att rabatterna inte har dragits i kassan, utan att ordinarie pris har dragits. Då ska man orka gå tillbaka, avbryta kassörskan och påtala felet, som ofta handlar om några enstaka tjugo kronor. Sedan ska man fylla i en kvittolapp för att få ut kontanterna medan kassörskan beklagar och inte förstår varför rabatten inte redan fanns i datorn.....suck. Själv skäms man över att det bildats en irriterad kö bakom en som tycker man är löjlig som tjatar om några tjugo kronor......

Så resultatet är att man handlar efter bästa förmåga och undviker att titta på kvittot! Att företagen tjänar pengar på att luras får man vackert acceptera och bita ihop. För vem orkar tjata vid varje inhandlingstillfälle? Inte jag i alla fall.

1 kommentar:

  1. Hahaha jag dööör Lina. Du är klockren varje gång ;) Jag lovar att göra rätt när du kommer och handlar av mig nästa gång ;) så se till att pallra dig hit nu ;)

    SvaraRadera