Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




måndag 8 augusti 2011

Dum uppfinning

Eftersom jag har telefonskräck brukar jag inte tala i telefonen med "främlingar" särskilt ofta, på fritiden i alla fall. Därför avskyr jag också att ringa och fixa saker, typ fixa abonnemang, ringa och rätta någonting som blivit fel osv. Idag saknas kanal 3 och 6 på Tv:n, och vi var tvugna att ringa och kolla varför det var på det viset.

Som alltid när man ringer större företag får man knappa in olika siffror beroende på vilken hjälp man vill ha. Helt ok, enligt mig. Smart system rentutav. Men det som följer får mig att häpna, och koka av ilska. Många företag har lagt in en "säg vad du vill ha hjälp med". Öh, vadå? Hur menar de? Man måste alltså tala in vilket problem man har med ett (eller några få?) ord för att komma vidare i luren. Jaja, det är väl bara att prova sätta ord på problemet....och vanligtvis kommer det fram något kraxande, stelt ord.

Så när Anders ringde och fick denna fråga hör jag ett tappert försök att tala med roboten i andra änden av luren: fel på TV:n. Vilket återföljs av robotens svar: "vi uppfattade inte problemet, gör ett nytt försök". Hm. Störningar? Fel? HJÄLP? Men icke. Ingenting ville fungera. Och vidare i samtalet kommer man inte förrän roboten i luren har fattat rätt. Tålamodsprövande vill jag lova. Och ett mycket dumt system!

Tillsist kom vi ändock fram och kanalerna är tillbaka på onsdag. Alla nöjda och glada. Men jag gnisslar fortfarande tänder över hur man kan ha kommit på ett så dumt telefonsystem att man får prata till en robot som bevisligen inte fattar någonting. Suck.

1 kommentar:

  1. Kan tänka mig vilken frustration, vilken dum robot :P

    ________________________
    Lillebror

    SvaraRadera