Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




onsdag 18 juli 2012

Dygnets timmar

För någon vecka sedan när jag analyserade  och filosoferade lite för mig själv i vanlig ordning kom jag fram till en spännande sak om dygnets olika timmar.

Dygnets tråkigaste, sterssigaste och jobbigaste timme är mellan 10.00 och 11.00 samt mellan 14.00 och 15.00. Så är det. Oavsett om jag är på jobbet eller om jag är hemma och är ledig.

Ta en lördag till exempel. Du unnar dig en sovmorgon och vaknar rätt sent, säg kring 9.00 snåret. När du vaknat vill du kanske slå igång TV:n en stund innan du stiger upp. Vips är klockan 10.00. När du sedan klätt på dig, borstat lite tänder, slagit igång datorn och gjort allt det där morgonpysslet i sakta mak börjar klockan nästan bli halv elva. Då blir allt genast stressigt  - vad mycket klockan är? Är det lönt att äta frukost eller ska man ta tidig lunch? Ayla måste ju ut och röra på sig rätt fort, och hennes mat ska fixas fram. Kött måste plockas fram så det hinner tina innan  middagen. Jösses, efter en sådan morgon går dagen riktigt fort!

Och samma sak sker kring 14.00 snåret.

Eftersom jag analyserat varför dessa tidpunkter alltid gör mig stressad vet jag såklart också svaret på frågan. Timmen mellan dessa tider blir ju en brytpunkt mellan tidig förmiddag/eftermiddag och sen förmiddag/eftermiddag. Och då känns det såklart som att klockan tickar extra fort! Inte bara en timme till har gått utan plötsligt blir det en ändrad tidsperiod också!

Jösses, efter denna utläggning som jag inte tror någon fler än jag förstår logiken i, inser jag att jag kanske ska sluta fundera så mycket? För hur kul var detta att filosofera fram?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar