Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




torsdag 3 maj 2012

Det eviga tjatet om skatten

När vi flyttade hit för snart 1,5 år sedan (jösses vad tiden går) häpnades jag över kommuninvånarnas ständiga tjat om skattepengar. Det surrades om vem som betalade skatt i vilken kommun och vad man utifrån det hade rätt till. Ett snack som jag aldrig tidigare har hört och som i min värld kändes väldigt konstigt. Spelar roll vem som betalar skatt i vilken kommun, det finns ju ett system för skatteutjämning!

Detta snack återkommer fortfarande och jag blir lika förvånad varje gång, kommer nog aldrig att vänja mig för tankesätter är ju så dumt! Måste vara ett "Västkustsyndrom". Skolungdomarna på bussen pratade häromveckan att de borde få förtur i alla köer in på krogarna eftersom de är åretruntboende och betalar skatt i kommunen. Kommuninvånare ringer in till oss med klagomål om diverse saker och påtalar i början av samtalen att de minsann betalar skatt i kommunen. Pricken över i:et är att jag numera kallas för skattesmitare, eftersom jag jobbar i Sotenäs men bor och betalar skatt i grannkommunen. Ja, vad ska man säga. Tragiskt.

När dessutom Malin stöter på folk redan sin andra dag här nere och får höra prat om skattepengar, ja då vet jag att jag inte har drömt eller hittat på ovanstående erfarenheter - det är verkligen sant! Mycket märkligt.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar