Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




lördag 19 maj 2012

Den bolösa fågeln

Efter en genomgång i källaren såg vi att en tilluftsventil var åtskruvad. Eftersom vi är dödligt rätt för att få fukt och mögel i källaren var vi snabb med att öppna ventilen igen. Men till vår förvåning var ventilen full av mossa, gräs och grenar. Snabbt var vi framme med en hink för att tömma ut innehållet och bävade för att upptäcka om det var ett råttbo......

 Men icke, tillsammans med mossan låg några fina pyttismå rödfläckiga ägg. Det skar lite i hjärtat att behöva rensa bort även dem. Vi kan ju inte ha ett fågelbo i vår ventil! Vi rättfärdigade handlandet med att bedömma att boet var från föregående år. Anders var snabb att böja till ventilöppningen så att det i framtiden inte kan komma in fler djur. Ett nät ska vi införskaffa men blir svårt att få upp på grund av ventilens utformning. Men vi får prova!

Så några timmar senare när det var dags att hänga tvätt hördes ett rejält kvittrande. Snabbt var vi framme vid den rensade ventilen och kunde till vår fasa se en liten, liten pippifågel sitta utanför och kvittra förtvivlat i högan sky. Stackars liten! Vi hade rensat ut hennes bo och hennes framtida bebisar. Hon förstod ingenting och försökte gång på gång komma in genom ventilen. Det skar ännu mer i hjärtat och hade det inte varit ett alltför olämpligt ställe hade hon såklart fått bo kvar med oss. Vi hoppas nu att hon hinner bygga sig ett nytt bo innan sommaren. Vi ska bidra med lite vovvepäls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar