Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




lördag 26 november 2011

En dag vid pyramiderna

02.00 ringde väckarklockan onsdagmorgon för 1,5 vecka sedan (vad tiden går fort!). Det var dags att sitta i bussen 7 timmar för att komma till Kairo och se pyramiderna. Betalningen var fortfarande inte löst för varesig oss eller för herr och fru Stork, men vi fick åka med ändå så skulle det lösa sig under dagen blev vi lovade.

Väl inne i bussen visade det sig att denne var gjort för pygmeer, till och med lilla jag hade problem att rymmas i sätet och ha benen framför mig. Skavsår på knäna kom som på beställning. Paret Stork hamnade på sätet bakom oss och vi hörde högljudd klagan därifrån. Suck. Resan skulle bli lång!

Som vanligt sov/vilade jag en hel del men piggnade till när vi närmade oss Kairo. Apolloguiden var mycket kunnig och duktig, om än lite långdragen när han berättade om Egyptens historia och mytologi. Väl inne i Kairo blev vi rätt chockerade. Halvfärdiga byggnader överallt, skräp överallt - hela Nilen, som rann genom staden, användes som en soptipp och det syntes verkligen! Dessutom var trafiksituationen ett enda kaos och blandning av bilar, lastbilar, åsnor, människor, rullstolar....tja allt man kan tänka sig. Att ta sig genom staden längst den största vägen tog enbart 1,5 timmar.....

Så äntligen anlände vi till pyramiderna! 3 stycken, varav en är världens största med titeln som en av världens sju underverk. Häftigt! Vi var dock glada över vår apolloguide eftersom allting var rörigt och skrikigt innan vi köpt våra biljetter och gått genom röntgenkontrollen, och det var väldigt tryggt att bara traska efter den blåa apolloskylten!

Några timmar med rundvandring inklusive lunch spenderade vi på området och fick se alla pyramider, kameler, sfinxen och mycket mer. Vi fick dessutom gå in i den största av pyramiderna vilket var en ansträngande men mycket otrolig upplevelse! Dessvärre gjorde alla försäljare mig galen och jag höll på få flera utbrott, men behärksad som man är lyckades jag hålla igen mina svordomar tysta...

Jag fick dessutom en servitriskompis på lunchrestaurangen och han kommer nog minnas mig hela sitt liv. Eftersom jag är oerhört misstänksam har jag utarbetat en metod för pengaförvaring, ifall att väskan blir stulen - jag förvarar pengarna i BH:n. När slantarna dock ska tas fram uppstår ju såklart en liten situation när handen lite smidigt glider in innanför linneskanten och snabbt drar fram en sedel. Denna gång lyckades jag inte vara tillräckligt diskret. Servitrisen lös som en sol när han tog emot 100:lappen och dansade runt för att förklara för alla var pengen kom ifrån.... Kul man kan glädja någon i alla fall!

Eftermiddagen spenderades sedan i trafiken i Kairo för att se alla de platser där revolutionen tidigare i år hade utspelat sig. Vi besökte även det stora museet och såg alla otroliga skatter man funnit i pyramiderna. Vi var mer än trötta när vi satte oss i den lilla bussen med en bussresa på 7 timmar tillbaka till hotellet. Trötta men nöjda med dagen.

Betalningen för dagen behövde vi inte oroa oss för - som vi trodde hade detta redan dragits från vårt konto. Herr och fru Stork hade inte samma tur och satt hela bussresan tillbaka och försökte förhandla sig till en bra lösning.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar