Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




onsdag 23 november 2011

Dålig start på resan

Så söndag eftermiddag för en vecka sedan påbörjades vår resa. Tanken var att ta bilen till Anders mamma i Borås, övernatta och därefter köra in till Landvetter tidigt på måndag morgon. En parkeringsplats var dessutom förbokad. Efter att ha packat och dubbelkollat att allting var med åkte vi iväg men stötte på bekymme redan efter 20 minuter när Anders plötsligt utbrast att bilens gas hade hakat upp sig. Kan den verkligen göra det? Jag satt som ett frågetecken men insåg att gasen faktiskt hade fastnat på halvfart eftersom bilen vid urväxling varvade rejält - jag trodde motorn skulle sprängas! Ett kort stopp vid benisnmacken vid Håby för att se efter vad som hänt och om det kunde fixas. Vi kunde konstatera att detta var utanför vårt kunskapsområde och inte var så lättfixat för oss. Hm. Vi körde ändå, med en bil som gick som att fasrthållaren var i pluggad. Och kom fram välbehållna till Borås! Där oturen äntligen vände. Bilmekaniker fick vi fatt på så bilen kördes och lämnades in för att rustas upp under veckan vi inte skulle vara hemma. Och Anders mamma har ju en bil så till flygplatsen kunde vi ändå köra och nyttja vår parkeringsplats.

Tidigt måndagmorgon åkte vi in till flygplatsen, utan strapatser denna gång och kund efter 5 dryga timmar på planet äntligen stiga av i värmen. Och hamnade i en helt ny värld! Spännande och skrämmande.

Efter avstigningen av planet var det dags för en rad kontroller. Passkontroller, visumkontroller, stämpelkontroller.....passkontroller igen.....Det viftades och ropades till höger och vänster och vi försökte så gott vi kunde göra rätt i virrvarvet. Och rätt blev det för till vår lättnad ser vi äntligen en människa med en blå Apolloskylt  - följ den och du hamnar rätt. Pust.

Väl på hotellet blev det till att röntga alla väskorna innan de kunde komma in i lobbyn. Eller ja, resväskorna fick vi lov att lämna utomhus med ett löfte på knagglig engelska om att dessa tas upp på rummet åt oss. Hm, mitt misstänksamma sinne blev inte nöjd kan jag lova. Men de kom fram till rätt lägenhetsrum som tur var!

Resten av dagen/kvällen tillbringades genom att vandra runt lite i närområdet. Och vi upptäckte en del annorlunda saker: taxibilarna tutade flera gånger så fort de passerade oss- och det fanns väääldigt många taxibilar = lätt störande, stranden var inhängnad och tillhörde hotellet (som vi visste sedan tidigare men det var ändå svårt att föreställa sig innan), halva området var inte färdigbyggt och tomma halvfärdiga byggnade prydde området, runt omkring oss fanns sand, sand, sand och lite sand. Lägenheten var fin och fräsch - dock med en stenhård säng och extrasängen som Anders mamma skulle sova i sviktade i mitten så att sängen såg konkav ut. Som sagt, mycket spännande upptäckter! Och vi såg framemot nästkommande morgon.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar