Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




fredag 17 augusti 2012

När en livsmedelsinspektör lagar mat

Så har jag dragit på mig en förkylning, förvånad? Nejdå, efter en flygresa med 100 nysande barn behövde jag inte ens tänka tanken att prova förebyggande naturläkemedel - jag visste att jag var dömd, frågan var bara när den skulle bryta ut. Rätt fort gick det: helkass tis, ons och tors men nu ser jag ljuset igen!

Med förkylningen följer att lukt och smaksinnet försvinner. Brukar fungera rätt bra även utan den, förutom denna gång dock. Stod alltså för några dagar sedan och lagade till en kycklingsoppa med kyckling, paprika, hönsbuljong, lite morötter och kryddor enligt recept. Tänkte då imponera på Anders och snitsa till det hela med att använda lite tomatpure och kycklingfond. Eftersom jag visste att både kycklingfonden och puren legat ett tag sniffade jag lite lätt på dem men märkte ingenting konstigt och tillförde därmed allt i soppan. Mums.

Vid middagen sedan tyckte Anders soppan luktade lite märkligt men den smakade helt okej, så vi tänkte inte mer på saken. Förrän efteråt när magen kändes uppblåst som en ballong och "pruttkalaset" var igång....Vad hade du i soppan egentligen? Oops, en kycklingfond som sedan några månader var öppnad och stått i SKAFFERIET (ej i kylen som den såklart ska göra efter öppning) och en toamtpure jag inte ens minns när jag köpte den senast. Bra att vara efterklok.

Tur vi har starka magar! Och klarade oss undan en eventuell matförgiftningar riktigt bra! Tur är väl det för hur hade det sett ut om en livsmedelsinspektör och en livsmedelskonsult lyckats matförgifta sig själva? Inte snyggt......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar