Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




måndag 7 februari 2011

Kungshamns bilförare

Biltrafiken här nere är något annorlunda mot hemma i Umeå, åt det negativa hållet. Jag har alltid tyckt att umeborna har kört bil som dårar och saknat omdömme i trafiken men tyvärr måste jag nu höja dessa till skyarna och berömma deras körstil. För tyvärr är bilförarna här nere mycket värre och slår rekord i hänsynslöshet!

Under mina få veckor här har jag hunnit promenerat längst åtskilliga vägar i Kungshamn och Smögen. Nästan varje promenad har dock förstörts av att jag blivit nedstänkt av bilar som kör i vattenpölarna alldeles intill trottoaren (och i hög hastighet). Numera har det blivit en vana så när jag ser en bil försöker jag snabbt springa in till närmaste husavfart för att undkomma att bli blöt samt för att slippa tvätta byxor var och varannan dag. I Umeå har jag bott hela min uppväxt och jag har aldrig blivit nedstänkt av en enda bil efter vägen, bör tilläggas.

En annan mycket förvånande och irriterande egenskap som finns bland invånarna här är att inte stanna för gångtrafikanter vid övergångsställen. Och nu är jag inte den som tränger mig ut mitt i vägen och förväntar mig att bilisterna ska stanna i tid och otid, om ni trodde det. Jag förväntar mig dock att bilarna faktiskt ska stanna när jag väl påbörjat min överfart vilket tydligen inte hör till vanligheterna här. Många gånger har jag fått springa sista biten med andan i halsen av rädsla för att faktiskt bli påkörd. Än lever jag men ibland har det varit på håret! Till och med bilisterna i Spanien (som har väldigt dåligt rykte....), visar mer hänsyn till varandra i trafiken än vad man gör här nere......

För övrigt vill jag i dagens blogginlägg meddela att ICA denna vecka har extrapris på laxfilé.
Tack ICA, helt underbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar