Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




fredag 4 februari 2011

Den kinesiska kalendern

Dagens fredagsfika bjöd på många härliga skratt. Kanske var vi även något övertrötta och lite väl flamsiga....

Samtalsämnet handlade vid detta tillfälle om den kinesiska kalendern. Denna kalender är, om jag uppfattat det hela rätt, cyklisk och är uppdelad i fem mindre cykler om tolv år. Dessa tolv år har därefter blivit tilldelade namn utifrån tolv olika djurslag. När man blir född föds man alltså in i ett av dessa namngivna år och tydligen är ens personlighet starkt påverkad av vilket djurår man föds i. Spännande!

Vid fikarasten hölls alltså ett stort förhör för att ta reda på när alla deltagande individer var födda för att därefter kunna stämma av mot den kinesiska kalendern. Ett par goda skratt fick vi då de flesta inte alls stämde överens med det djur och den personlighetsbeskrivning som var presenterad för respektive år. Sen blev jag presenterad.....

Först fnissade alla lite gott åt min ålder, eftersom jag ju är den yngsta på avdelningen. Därefter satte min kontorskamrat kaffet i halsen och tjöt av skratt när "mitt" djur blev presenterad. 1987 "råkar" visst vara kaninens år..... Min kära kontorskamrat drog igång skrattsalvorna i hela fikarummet då hon kläckte ur sig kommentaren om att alla-vet-ju-vad-kaniner-är-bra-på. Tack för den! Den riktiga beskrivningen av kaninens år är dock: "Årets djur symboliserar hopp. Ödmjuka, känsliga och roliga men otåliga och lite blåögda". Varav ytterligare kommentarer och skrattsalvor brister ut. Jag förstår inte varför folk inte snällt kunde sagt: Ja, Lina vi tycker också att du är en ödmjuk och känslig person! Men istället tar folk fasta vid ordet blåögd?! Som dessutom inte stämmer, jag har gröngrå ögonfärg.....

I min alldeles egna, nyskapade kalender är jag en elefant - något klumpig men ack så känslofylld, trofast och framförallt klok!

1 kommentar:

  1. Hahaha.. i alla fall om du får säga det själv. Själv är jag en stolt kanin! /Maria

    SvaraRadera