Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




söndag 13 februari 2011

Jag och uttagsautomater

Att ta ut pengar från en uttagsautomat i Sverige är egentligen väldigt enkelt, för alla andra människor utom för mig. I två dagar har jag nu planerat inför detta och idag kunde jag inte skjuta på problemet längre - pengarna måste tas ut. Jag skyller mig "uttagsfobi" på mina månader i Guatemala där varje uttag av pengar innebar en stor chansning och ofta förenat med problem av något slag. Hemma i Umeå är det inga problem, jag använder alltid samma automat eftersom den automaten aldrig gett mig problem. Idag saknade jag den oerhört!

Nåväl, nere i Kungshamns centrum hittade jag två olika automater, men lyckades skjuta upp uttaget ytterligare genom att handla på Ica först. Därefter fanns ingen återvändo. Till min fasa insåg jag dock att båda automaterna var sådana jag inte tycker om - de som ser skumma ut. Jag gick några vändor fram och tillbaka runt det lilla kvarteret för att bedömma vilken av dem som ändå såg lite bättre och säkrare ut: den med "konstigt" kortintag eller den med sprucken glasruta..... Tillsist valde jag den automat där det redan stod en människa för att ta ut pengar på. Men hann precis ångra mig när det blev min tur - tänk om människan gjort något fuffens med automaten! (Det var så det gick till när en kompis förlorade sitt kort i Guatemala, bara för att ni ska förstå varför mina tankar skenade iväg).

Med bultande hjärta lyckades jag tillsist få ut mina pengar från automat nummer 2 och jag drog en suck av lättnad. Pengar, kort och kvitto i handen. Återstår att i morgon kontrollera att resterande pengar är kvar på kontot. Min vanliga procedur. Jag vill inte påstå att denna lilla egenhet är konstig på något sätt, utan faktiskt är ett lagom mått av försiktighet. Och än har jag inte blivit bestulen!

1 kommentar:

  1. Lia till nästa gång, ta ut pengarna på Ica. Säg bara hur mycket du vill ha så fixar personalen det. Känns som en bättre lösning för ditt hjärta att göra så :P

    Glad alla hjärtans dag också fina vän!!

    SvaraRadera