Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




söndag 20 januari 2013

Fiskuppfödning

Idag var jag duktig och städade i akvariet. När allting var rent och fint och jag sitter och beundrar mitt verk, ser jag till min förskräckelse ett pyttelitet yngel irra omkring vid ytan. Inser att denna kommer bli fiskmat inom kort och just idag hade jag inte hjärta att bevittna det. Snabbt kom håven fram och den lille räddades tillfälligt.

För att den stackaren ska få fortsätta leva fick jag rota fram min gamla "yngellåda" som jag hade förut i akvariet när jag var som mest aktiv att föda upp småfiskar. Som tur var hade mamma packat ned den i senaste lasset som kom vid jul - vilken räddning!

När jag så fått över den lilla i sitt nya hem kändes den lite ensam, han kan ju inte växa upp alldeles själv - det blir ju ingen riktig fisk av han då heller! Så håven åkte fram och hela mitt nystädade akvarium vändes upp och ned på i min jakt på fler yngel att rädda. 2 till hamnade i yngellådan, en tappade jag dessvärre bort så han är kvar där ute bland alla glupska fiskar.

Problemet med denna räddningsaktion är ju nu att vi måste ta hand om dem också. I morgon blir det till att inhandla yngelmat och sedan är det bara att mata, byta vatten, mata, byta vatten......

Och mitt nystädade akvarium? Ser inte så rent ut längre när jag rörde upp all bottendy....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar