Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




tisdag 8 januari 2013

Allt kan man inte veta...

.....men tur att familjeliv.se finns! Som flitig läsare där har jag precis fått lära mig någonting mycket viktigt om man skulle råka illa ut och hamna på sjukhus!

I min värld har det varit självklart att om jag hamnar på sjukan och är riktigt illa däran, så kontaktas automatiskt ens sambo/man så denne vet vad som hänt och kan komma. Men tydligen så fungerar det inte alls så eftersom patienten måste ge ett muntligt godkännande om vem som ska kontaktas av integritetsskäl - om inte detta sedan tidigare är meddelat och inskrivet i ens journal. Och jag har aldrig bett att få skriva in anhöriguppgifter i min journal! Vilket skulle innebära att om jag är medvetslös så kontaktas ingen......kul.....

Inte ens ICE i mobilen, eller en lapp i plånboken hjälper eftersom skjukhuspersonalen inte får gå igenom en patients ägodelar. Och just det - om ens anhöriga är oroliga och ringer till sjukan är det inte säkert att uppgifter får lämnas ut - av integritetsskäl förstås.

Hjälp. Detta kommer jag lösa när jag är hos BM nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar