Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




torsdag 15 december 2011

Teknikens värld

Idag har tekniken och jag inte kommit överens. Det började redan tidigt i morse klockan sju när jag slog i gång jobbdatorn. Nog för att den brukar vara morgontrött men när jag efter en kvart fortfarande inte kan öppna Internet börjar tålamodet att tryta och irritationen bubbla. Tillslut kommer dock datorn igång och fungerar bra ett tag.

Nästa bekymmer att ta tag i kommer när jag ska skriva ut en pdf-fil dubbelsidigt. Vilket inte går. Att skriva ut worddokument dubbelsidigt går hur bra som helst men det vill sig inte när pdf-filen ska ut, trots samma inställningar. Efter några svordomar får jag veta att jag behöver installera en grej på datorn. Hmf. Datorer. Alltid krångel.

Därefter ska jag börja skriva ut papper i mallar som vi har på datorn. Varpå jag ändrar datum och mallen ändrar automatiskt till FEL datum - hela tiden! Och mallen vill inte acceptera trots att jag sparar med rätt datum inskriven. Vilket innebär att alla papper jag skulle skriva ut blir feldaterade. För att undgå detta konstiga problem får jag se till att skriva datumen för hand på varje blad. Suck, tröttsamt!

Droppen var dock när jag skulle skriva ut ett dokument på fyra sidor - dubbelsidigt såklart för att spara papper. Ut kommer inte mindre än fem sidor! Varav ena sidan helt enkelt är blank. Hur kommer det sig? Upptäckte att ett enda mellanslag i texten medförde denna förändring, som inte syntes i dokumentet på datorn utan uppkom vid utskrift. Grrrr. Datorer.

Hoppas att tekniken är med mig i morgon, för tålamod med bråkiga datorer har jag inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar