Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




lördag 10 december 2011

Min lilla gula narkotikasökande hund

En gång i tiden när Ayla inte var mer än ett halvår hade vi som projekt i skolan att förstå och lära oss hur narkotikahundar arbetar vilket innebar att vi skulle lära våra egna hundar att söka narkotika. Eftersom vi av förklarliga skäl inte fick andvända oss av ren narkotika fick vi vara påhittiga och hitta någonting alternativt.....såsom te! Vårt projket gick alltså ut på att lära hundarna söka te efter samma princip man lär polisens och tullens hundar söka narkotika. Häftigt!

Min mycket intelligenta hund lärde sig söka te efter bara 20 minuter och efter detta är te-sök hennes absoluta favoritsysselsättning! Inte ens att söka godis eller matte slår detta! Förr när vi var aktivare fick hon söka te flera gånger i veckan. Nu inte alls så ofta dessvärre. Men idag nu framemot kvällskvisten fick jag ett ryck - varför inte söka lite te? Gamla te-påsar letades fram och sedan var vi igång. Svansen viftades på förfullt och hon är mycket noggrann när hon söker - nosen arbetar febrilt. Över soffan, i fickorna på husse, under mattan, i bokhyllan, i blomkrukor....och så vips har hon hittat den! Att få en godis då är en helt okej belöning men ingenting slår att få hålla tepåsen i munnen alldeles själv ett tag!! Ni förstår hur roligt hon tycker detta är om hon till och med kan tänka sig strunta i en godis.....

Så nu ligger min duktiga narkotikahund på mattan och snarkar högt och förnöjsamt. Hon hade nog blivit en duktig tjänstehund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar