Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




söndag 3 juli 2011

Med känsla för svamp

Så idag strosade vi runt i en stor bokskog (en av Europas nordligaste faktiskt) där träden kändes enorma och dit solljuset inte nådde marken. Helt annorlunda mot hemma i Norrland! Löv, löv och åter löv - inte ett barr i sikte! Det kändes som att gå runt i en stor regnskog. Förvånandsvärt var också att knappt en mygga gick att skymta. Myror fanns det dock gott om och Anders fick sig ett myrbett på foten. Aggressiva djur.

Över stock och sten traskade vi och snubblade även över ett helt gäng kantareller. Resten av vår promenad bestod därav av att leda svamp tills det nästan snurrade i huvudet. Resultatet blev en, eller två, nävar kantareller (beroende på vems näve man måttar med) som nu är borstade och fina i väntan på att stekas och ätas på en rostad macka.

Nu - Solsidan!

1 kommentar:

  1. Kantareller! Såg att min hundinstruktör hade en kantarellkurs i höst, tänkte att jag och Yulle skulle gå den. Då blir det förhoppningsvis mer än två nävar kantareller!?

    Myggor har vi i massor runt kroktjärn samt myror. Håller oss längs större vägar vägar för att undvika sådana "kreatur"!

    SvaraRadera