Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




onsdag 17 april 2013

Lära av sina misstag?

Jo, visst gör man det alltid! Synd bara att man inte får dra nytta av en del lärdomar förrän långt senare.

Eftersom jag från fjolåret lärde mig att rådjuren äter upp alla nya fina blad som kommer på fruktträden väldigt fort, så är jag i år ute i god tid med inhandlingen av "rådjurs-bort". Fyra stycken vimplar är nu inhandlade och ska i eftermiddag sättas ut på varsitt fruktträd. I år ska träden inte bli uppätna och se ut som plockade hönor på gården! I år vill vi ju provsmaka något äpple!

Döm därför av min förvåning när vi under påskhelgen fick reda på att rådjuren nallat topparna på varenda fruktträdsgren under vintern! Jag som inbillat mig att topparna blåst sönder av den hårda blåsten i vintras och fick mig alltså en ny lär penning. Min trädgårdsmästare till mamma kom dessutom med upplysningen om att det förmodligen inte blir några äpplen i år heller, på grund av rådjuren återigen. Suck.

Det goda som kommer ur detta är ju dock att vi numera vet att vi måste inhägna träden med nät inför nästa vinter. Så kanske, kanske till nästa sommar att vi får skörda frukten av vårt slit i trädgården! Kanske......

2 kommentarer:

  1. Vi ska spraya en typ av blodmjöl som blandas med vatten på alla våra växter och träd, det fungerar avskräckande! Och dessutom ---> Det funkar på vintern också! Man ska väl dock inte spraya direkt på frukten...

    SvaraRadera
  2. kallrökt rådjursfille är ju jäkligt gott på mackan. kram B-O!!!!!

    SvaraRadera