Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




måndag 22 april 2013

Besök hos optikern

Så äntligen har jag gjort det. Besöket hos optikern. Som är lika jobbigt varje gång! Avskyr att sitta och titta in i maskinen och säga vad man ser och inte ser och att dessutom välja nya glasögon därefter är nästan som att bestiga ett stort berg!

Synundersökningen visade i alla fall att jag inte var helt blind....jag ser tydligen med en funktion på 60 % i mina nuvarande glasögon. Känns ju rätt stabilt att man klarar sig så bra med 40 % nedsättning..... 4 år sedan senast, jag brukar vara på besök redan efter 3 år så jag tror att jag ska återgå till den gamla intervallen - känns nästan säkrast så!

Valet av glasögon blir dock svårare, sitter hemma med fyra stycken att välja mellan. Väntar in min bättre hälft som får vara ansvarig för slutorden i vilka jag satsar på. Kommentaren från optikern var i alla fall klockren när jag försökte välja några bågar själv ur sortimentet: " Det är ju alltid kul att prova någonting nytt så att det syns att man faktiskt köpt nya glasögon". Suck, det finns väl en poäng i det påståendet och jag överlämnade därför att välja provbågar till den kunniga personalen eftersom mina val var i princip identiska med mina nuvarande omoderna bågar.

Sen vet jag ju av erfarenhet att oavsett vilka bågar jag väljer så blir slutet alltid gott, för av någon anledning vänjer man sig alltid vid hur de ser ut och accepterar det nya utseendet rätt fort! Omgivningen också som tur är.....Tidsplanen är att beställa dem i morgon, och därefter bara invänta att de ska bli färdiga.

Ska bli skönt att kunna se normalt igen. Det brukar vara en helt ny värld som öppnar sig igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar