Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




måndag 4 mars 2013

En dag i skolbänken

Så kändes det att vara på föräldrautbildning hela dagen idag. Och nu ligger vi avslagna i soffan, trötta och fullproppade med information. Den enda som är någorlunda pigg och vaken är såklart lillen i magen som fått hicka eller har ett gympapass därinne. Han har dessutom siktat in sig på min ljumske igen så jag ålar runt som en mask för att få han att flytta sig.

Föräldrautbildning var kanske att ta i, det är ju mer en förberedande information om förlossningen och tiden strax därefter. Så inget "körkort" kommer vi ju att få för vår insats....Däremot har vi fått lära oss massor, och har övat oss på andning och avslappning. Nästa och sista träffen är torsdag förmiddag, så den här veckan blir en toppenvecka! (23 arbetsdagar kvar.....)

Den roligaste lärdomen idag var dock om pappas roll under amningen sen när ungen väl tittat fram. Detta såg vi på film och det var underbart att se en karl dammsuga, bära matkassar, laga mat, diska...... Ja, allt det där som hör hushållet till..... Anders påstår dock att det kommit nya rön som visar på att ju mindre av sådana hushållssysslor mannen gör desto piggare och gladare är han vilket påverkar mamman och barnet än mer positivt....jag vet inte riktigt om jag går på det dock.....han får nog plocka fram de "rönen" om jag ska gå att övertala.

Nu väntar Farmen och sedan min efterlängtade säng - den bästa tiden på hela dygnet! I natt skrapade jag ihop 10 (!) timmar av helt ostörd sömn, och jag förstår därför inte hur jag redan kan vara trött nu klockan 19.00. Fast man kan ju säga att jag mentalt sett har fött barn idag, så det kan ju bero på det....!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar