Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




fredag 14 mars 2014

Att besikta ett släp

Mitt fina, numera rena, hästsläp skulle ha besiktats i onsdagskväll. Men så blev inte fallet - hela historien är så irriterande och typiskt mig/oss att jag inte vet vad. Lägger därtill till att det just nu inte går bra för oss - Sigge, Oskar, släp, bilar. Suck.

Inför en besiktning bör man ju kontrollera att alla lampor lyser, så detta gjordes några timmar innan det skulle bära av. Och självklart upptäcker vi att sidolampan som inte fungerat förut men som brorsan så fint lött ihop med lödningssetet jag fått i julklapp av Anders (en helt egen historia....), inte ville lysa. Jaja, ingen ombesiktning på det. Höger blinkers - check, bromsen - check, vänster blinkers - not check. Vafan! En trasig lampa? Så vi öppnar på lamphållaren och lampan ser hel ut. Skumt. Men vi byter ändå lampa. Den lyser inte. Suck. Och sedan märker vi att ingenting på släpet fungerar! Garanterat ombesiktning! Vi pysslar lite till och vips så fungerar vänster blinkers, men ingenting annat. Vad?

När vi inser att det är katastrof bokar vi om besiktningen. Och märker i samma veva att en baklampa på saaben gått sönder. Märkligt sammanträffande! Jag hittade lampan som var trasig och tjurig som jag är skulle jag fixa detta under gårdagen. Tekniska Lina.

Så jag åker för att köpa lampa. Får frågan om det är en kombinerad eller vanlig. Inte vet jag! Fick med mig en vanlig. Kommer hem, skruvar bort skruvarna till baklyktan, ringer brorsan. Får veta att man ska vara försiktig så att inte clipset går sönder när man drar loss kåpan. Jag är försiktig. Får inte lös den. Läser i instruktionsboken - "dra rakt bakåt (den sitter hårt) och sedan vinkla lite utåt. Lyft bort kåpan och ta bort clipsen". Jag drar bakåt, viker åt sidan och Pang. Så går det förbannade clipset sönder såklart. Ringer Erik. Ringer Anders. Inser tillsist att clipset går att använda igen - tur jag hade där! Och får beröm at brorsan då den tydligen var i princip omöjlig att få av utan att skada clipset och utan att lirka in med en skruvmejsel (stod inte i instruktionerna).

Jaja. Kåpan är lös - då kan jag ju lika gärna byta lampa. Inser att jag fått fel lampa - det sulle vara en kombinerad. Anders fixar en ny. Jag monterar dit lampan. Den lyser inte. Funderar på om man kan sätta en sådan lampa fel? Försöker få ur lampan - den har fastnat!? Ringer Anders. Ringer Erik. Svär.

Anders kommer hem på kvällen, lirkar lös lampan. Sätter dit den (på samma sätt som jag gjorde till mitt försvar)  - den lyser inte. Han lirkar, fixar och trixar. Tillsist saknar hela bilen ström - urladdad på 10 minuter. Denna gång ringer vi ingen utan går in, borstar tänderna och lägger oss.

Så nu har vi inget lyse på släpet, inget lyse på bilen och bilen står på laddning. Underbart.

Det är inte så bara att göra någonting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar