Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




tisdag 7 januari 2014

Rens i avloppet

Precis runt jul när vi skulle få besök och ville inviga vårt fina gästrum i källaren upptsod ett problem - n diffus avloppslukt började te sig precis i gästrummet. Oj vad vi sniffade, letade och städade för att utesluta att katten varit i farten eller andra synliga problem. Men icke - avloppslukten fanns kvar.

Det var brorsan som upptäckte att det luktade så fort vi spolade i kökskranarna. Aha - ett steg närmre kärnan till problemet. Och min käre far, som tjatat om att vi måste ta ut "Swosch" för att högtrycksspola ledningarna sedan i somras, skrockade förnöjsamt och påtalade än en gång att vi måste ordna med detta.

Så idag var det den stora dagen. Munkedals svar på Swosch blev Rambo som skickade ut en bil att hjälpa oss. Väl framme såg dock teknikern väldigt tveksam ut och trodde inte att det skulle hjälpa att spola några ledningar i vårt fall. Alla mina andra förslag till varifrån lukten kom rynkade han än mer på näsan åt. Och lät meddela att valet var mitt, men han trodde det var att kasta pengarna i sjön. Med pappas ord ringande i öronen trotsade jag dock teknikerns teori och ville ändock ha spolat. SÅ han spolade.

Första delen gick superbra och där fanns inget att klaga på - rent blev det såklart. Men åt det andra hållet hördes ett slurp och iväg sprutade en kaskad av svart äckligt vatten. Ojdå, sa han - det var visst nästan stopp här!

Så vi hittade felet. Nästan stopp i ett rör och nu är det rengjort och fint. Teknikern kliade sig i huvudet och undrade hur detta inte hade märkts när vi spolat vatten och jag hurrade - lite rätt hade vi (läs: pappa) i allafall.

Så nu hoppas vi att den äckliga lukten är ett minne blott!

(vill förtydliga att det var avloppet för gråvatten och inte från toaletten som spolades......)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar