Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




onsdag 28 augusti 2013

Att vara mamma

Så har min vardag fyllt med BVC-besök, babycaféer och snart även föräldragrupper och babysim. Herregud, det är nästan jäktigt att vara mammaledig! För jag har nu fått så pass rutin på tillvaron att jag inser att det enbart går att genomföra ett större projekt per dag, tex: handla, långpromenad, BVC, Bankbesök, babycafé..... Resten av tiden flyter iväg till amning, blöjbyten och "Oskar-lek".

Oskarleken innebär nuförtiden att titta på akvariet, titta i spegeln, spela gitarr, lyssna på musik, gå "husesyn och trädgårdssyn" samt göra grimaser. Låter det jobbigt? Nja, när man får ned det i skrift ser det inte så märkvärdigt ut men om man provar leka på bebisnivå en hel dag så blir man utpumpad på ett helt annat plan än när man jobbar eller tränar..... Tänk att stirra på dessa akvarietimmar X antal timmar per dygn (tro mig, jag hurrar när de byter simriktning....) eller gå trädgårdssyn flera gånger om dagen och kika på samma buskar som står på samma ställe varje gång...... Denna form av utmattning har jag aldrig kunnat föreställa mig innan Oskar kom!

Nåväl, dagens "projekt" innebar babyrytmik och babycafé = sång och dans. Tur min falska sångröst döljs av 10 andra föräldrars röster och att ingen ser mina halvtaskiga danssteg..... Det känns dessutom föga fånigt att grimasera och sjunga inför en liten bebis som fascinerat stirrar på hon med gitarren och vägrar intressera sig för mammas försök att vara rolig eller ens ägna mamma en blick under några tafatta försök att hänga med i diverse sånger. Jaja, huvudsaken är väl att Oskar har roligt? Och det har han vill jag lova!

Livet som mamma är med andra ord riktigt annorlunda och inget man kan föreställa sig innan, men att byta bort det med min gamla liv skulle jag aldrig göra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar