Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




torsdag 25 juli 2013

Napp eller tutte

Nu har ett nytt språkproblem dykt upp som förvirrar oss och folket här nere, nämligen Oskars tutte.
Följande konversation belyste problemet rätt fort:

- Hur går det med Oskar om kvällarna nu då?
- Jodå, det går fint om vi lägger han under köksfläkten på sin kudde och tutten i munnen. Då blir han så nöjd så!
- ......tutten?
Och här ser man förvirringen.

Nej. Jag ligger inte över Oskar under köksfläkten för att ge han mina tuttar! Utan vi menar såklart plasttutten - den som vi nu förstår kallas napp här nere. Det gäller att ställa om sig för när vi går runt och pratar tuttar hela tiden så är det inte konstigt att folk tittar underligt på oss....

Det känns i alla fall skönt att våra kära vänner från Skellefteå som är på besök vet vad vi pratar om och dessutom använder ordet "tutte" likadant som vi. Så får vi känna oss normala för en stund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar