Ibland bjuder livet på snabba vändningar och så plötsligt har förändringens vind fångat just mig och för mig 100 mil hemifrån till nya spännande möjligheter. Långt ifrån min underbara familj och vänner kommer jag att skapa mig en helt ny tillvaro som jag mer än gärna vill dela med mig av!




onsdag 12 juni 2013

Premiärtur med symaskinen

Förut har jag alltid sagt att när jag får barn ska jag skaffa mig en symaskin - så att man kan laga kläder mm. Eftersom jag hade ett MVG i syslöjd en gång i tiden så ser jag mig själv som inte alltför tafatt när det gäller att sy och pyssla. Mammas gamla symaskin där hemma har jag dock aldrig kommit överens med-  det blir bara trassel hur jag än gör. Detta har jag dock skyllt på att den är gammal och vresig....

Så nu har jag äntligen fått mig en symaskin - tack till svärmor! En vanlig enkel maskin som ska vara lätt att använda. Användarmanualen är läst och tråden är trädd - utan problem. På grund av lille Oskar har jag dock inte haft tid att inviga den ännu men idag kom tillfället jag väntat på.

ON knappen igång. En enkel liten flärp skulle sys tillbaka på Anders fleecejacka - ett till synes mycket enkelt projekt. Dock saknade jag nålar att fästa flärpen i, men äsch - jag chansar utan och provar hålla i flärpen istället.

Så trampar jag igång och ser direkt att jag inte ens kommer framåt med synålen. Attans. Och vad mer ser jag? Jo, TJORV! Det har alltså blivit TJORV redan efter två trampningar! På en sprillans ny maskin!

Efter några svordomar och lite pyssel har jag rett ut tjorvet och maskinen är återigen redo att användas. Men Anders fleecejacka ligger återigen omsorgsfullt ihopvikt bredvid maskinen och OFF knappen är itryckt.

Det ser i alla fall mycket ambitiöst och duktigt ut. Men jag avvaktar några dagar till innan jag tar mod till mig och försöker ännu en gång. Självförtroendet fick sig en törn.

1 kommentar: